Kranslegging bij monument

21 april 2023 - Vandaag waren de achtste groepers van de Mare bijeen op een bijzondere plek, voor een moment van herdenken. Zij hebben een krans gelegd bij het bevrijdingsmonument  op de Brink. Dit monument is  geplaatst door de wijkbewoners van Vreewijk. Hiermee wilden zij hun dankbaarheid betuigen voor hun bevrijding aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Samen met de stichting 4 mei Vreekwijk en de stichting adopteer een monument stonden de kinderen stil bij de Tweede Wereldoorlog en de vele slachtoffers van deze gruwelijke periode. En we vieren onze vrijheid. Vrijheid, dat we mogen zijn wie we willen zijn, ongeacht onze afkomst, geloof of geaardheid. Vrijheid die niet altijd vanzelfsprekend is en we moeten koesteren.

Op onze school, De Mare, hebben de kinderen van groep 8 de afgelopen periode gewerkt aan het project Tweede Wereldoorlog. In dit project zijn veel  onderwerpen aan de orde geweest waarbij de begrippen oorlog, vrede, vrijheid en herdenken een steeds terugkerend thema waren.

De leerlingen van groep 8 hebben tijdens het project 'Tweede Wereld Oorlog' gedichten geschreven waarin zij hun gevoelens omtrent de oorlog, vrijheid en vrede in woorden hebben geprobeerd uit te drukken. Deze gedichten zijn voorgedragen tijdens de ceremonie. Bekijk hier de gedichten

Bekijk hieronder een impressie van de kranslegging:

uitnodiging van de 4 mei comité Vreewijk